Isnin, 23 April 2012

Bolu Kukus Pulut Hitam

Selamat petang dan salam manis kepada semua.Apa khabar semuanya? Dah siap minum petang k? Kalauada yang belum minum petang..sempat lagi buat Bolu Kukus Pulut Hitam ni utk minum petang..



Bolu Kukus Pulut Hitam

Bahan:
2 biji telur
200g gula pasir
1/2 sudu besar ovalet
1/4 sudu teh garam
225g tepung gandum*
50g tepung pulut hitam*
1/2 sudu teh baking powder*
225ml minuman bersoda manis

Cara:
1.Putar telur,gula pasir,garam dan ovalet hingga kaku selama 10 minit.
2.Masukkan tepung berselang seli dengan minuman bersoda sambil digaul rata.
3.Sudukan ke dalam acuan yang dilapis kertas cawan hingga 3/4 penuh.
4.Kukus selama 15 minit dengan api besar.

*Ayak bersama bahan bertanda*

Enjoiii...

10 ulasan:

  1. Aduiinaaaaa..... ketawa kau sendiri, daku sangka ikan bolu, rupanya kuih bolu...ha ha hahahh

    BalasPadam
  2. Eh Kak Amie..hihi..ni orang Indonesia yg panggil bolu kukus kalau org malaysia pulak panggil apam..adoiii..apa2 je la..

    BalasPadam
  3. rahel nk tanye ckit..pulut hitam tu nk buat mcm mn yer..nk kena rendam dulu n blend @ blend je trus keras2?

    BalasPadam
  4. Ain,yg ni Rahel guna tpg pulut yg dah siap beli,so klu Ain rajin..pulut hitam kena rendam-toskan-keringkan/jemur-kisar halus-ayak dan boleh la diguna.Tq.

    BalasPadam
  5. salam Rahel. akak pun sama problem dngAin tkde tpung pulut hitam kat Brunie tapi pulut hitam adalah banyak songeh jugak ya kena rendam,kering,jemur dan kisar,tapi kalau hendak seribu daya kan thanks ya Rahel sudi berkongsi resepi

    BalasPadam
  6. Yumm yumm yumm...nampak sungguh menyelerakan apam tu! ;)

    BalasPadam
  7. sedapnya tgk bolu yg kembang setaman ni rahel...lapar lak rasa..hehe

    BalasPadam
  8. nak sikit....
    sedapnyalah....

    BalasPadam
  9. Hi Rahel.. Kak Ani kunjung balas ni.. wahh seronok nya tgk resepi resepi kat sini.. Kak Ani follow sekali ya.. oh ya bolu kukus tu ada lagi ke..? ;)

    BalasPadam
  10. Kak Ani..terima kasih sudi singgah...hehe..nanti Rahel pegi follow blog akak gak..

    BalasPadam